Hans-Peter Annen, șef al departamentului de evaluări și informații la Eurotax Elveția (parte a grupului Autovista), analizează performanța pieței auto elvețiene.
Tendința pozitivă a înmatriculărilor de mașini noi, care a început în toamna anului 2022, a continuat și în ianuarie 2023. Cifrele de luna trecută sunt mai mari decât valorile corespunzătoare pentru 2021 și 2022. În ciuda războiului din Ucraina, a inflației și a temerilor legate de energie, îmbunătățirea situației ofertei a contribuit probabil la această creștere.
Luna trecută au fost înmatriculate în total 16.437 de autoturisme noi, o creștere de 3,4% față de ianuarie 2022, dar în continuare cu 21,5% mai puțin față de perioada anterioară anului 2019. Cota de piață a sistemelor de propulsie electrificate sau complet electrice este acum de 54,2%. În ciuda diverselor incertitudini, se poate aștepta o nouă ușoară redresare a înmatriculărilor noi în lunile următoare.
Înmatriculări de autoturisme noi în funcție de lună, 2019-2023
Tendință ascendentă ruptă
Din vara anului 2020, piața mașinilor de ocazie a fost caracterizată de o cerere ridicată. Pentru o lungă perioadă de timp, aceasta a fost contrastată de o ofertă foarte scăzută, care a crescut considerabil de atunci. Schimbările de proprietate în 2021 aproape că au revenit la nivelurile de dinainte de COVID-19, apoi au scăzut din nou în prima jumătate a anului 2022 (conform vechii metode de numărare*).
Valorile din a doua jumătate a anului 2022 au fost net inferioare celor din anul precedent. De asemenea, cifrele privind schimbările de proprietate pentru ianuarie 2023 au fost cu aproximativ 2% sub nivelul anului precedent. Așadar, tendința de creștere a fost întreruptă în 2022, iar de atunci cifrele au rămas sub valorile de dinainte de COVID.
Este probabil ca această tendință de scădere a schimbărilor de proprietate să continue și în 2023, atâta timp cât înmatriculările noi rămân scăzute. În plus, autoturismele noi nevândute între 2020 și 2022 vor lipsi definitiv de pe piața autoturismelor de ocazie.
Tranzacțiile cu autovehicule second-hand în funcție de lună, 2019-2023
Rata de recuperare variată
Numărul de autoturisme second-hand oferite și-a revenit în mod constant în ultimele luni și a ajuns aproape la volumul de ofertă înregistrat în februarie 2020. Cu toate acestea, această redresare a variat foarte mult în funcție de grupa de vârstă. De exemplu, oferta de autoturisme uzate cu o vechime de până la doi ani a fost cu 17% mai mică decât în februarie 2020, dar a fost ușor mai mare în cazul celorlalte grupe de vârstă.
Din cauza cererii stabile și a ofertei parțial limitate, prețurile de ofertă pe piața mașinilor de ocazie au continuat să crească în prima jumătate a anului 2022 și au slăbit ușor doar în a doua jumătate. Cererea continuă și bună este satisfăcută de o ofertă insuficientă, în special în ceea ce privește autoturismele de ocazie tinere. Atâta timp cât înmatriculările rămân mai mici decât înainte de anii de criză, nivelul prețurilor va evolua și el în jos, doar că încet.
Prețurile de ofertă pentru toate vehiculele au beneficiat de deficitul de ofertă începând cu 2020, în special vehiculele diesel și pe benzină pentru început. Cu toate acestea, dieselul a pierdut teren din toamna anului 2022. Vehiculele electrice cu baterii (BEV) au reușit să înregistreze creșteri deosebit de semnificative în prima jumătate a anului 2022, deși această tendință a fost întreruptă. Modelele electrice mai tinere au beneficiat în special. În rândul mașinilor cu o vechime de 12 luni, BEV-urile ocupă primul loc în ceea ce privește valoarea reziduală (RV), cu o valoare medie de vânzare de 83,3%, cu puțin înaintea vehiculelor hibride.
Sursa: Autovista