Opt state membre ale Uniunii Europene, printre care Franța și Italia, au solicitat blocului comunitar să renunțe la limitele planificate pentru emisiile de gaze de eșapament Euro 7, afirmând că acestea sunt prea ambițioase și nerealiste pentru producătorii de automobile.
Țările au declarat că limitele mai stricte pentru poluanți, inclusiv pentru oxizii de azot și monoxidul de carbon, ar putea deturna investițiile cruciale necesare pentru atingerea obiectivului UE de a interzice efectiv vehiculele cu motoare cu combustie nouă după 2035.
Într-un document comun, trimis celorlalți membri ai UE, cele opt țări au afirmat că anumite părți ale legii, inclusiv restricțiile privind emisiile de gaze de eșapament, ar trebui eliminate în totalitate.
„Ne opunem oricăror noi norme privind emisiile de gaze de eșapament (inclusiv noi cerințe de testare sau noi limite de emisii) pentru autoturisme și camionete”, au afirmat țările în documentul semnat de Franța, Italia, Republica Cehă, Bulgaria, Ungaria, Polonia, România și Slovacia.
Documentul apare în contextul în care există semne tot mai clare că țările UE au ajuns la o saturație a reglementărilor privind normele de mediu, în urma unei serii de legi menite să pună blocul comunitar pe calea neutralității climatice până în 2050.
Regulamentul Euro 7 urmărește să înăsprească normele privind alți poluanți decât CO2, cum ar fi monoxidul de carbon și oxizii de azot. De asemenea, normele urmăresc să abordeze problema particulelor provenite de la frâne și anvelope.
Combaterea emisiilor provenite de la autovehicule a fost deosebit de dificilă. Normele UE care vizează interzicerea efectivă a motoarelor cu combustie la mașinile noi începând cu anul 2035 au fost amânate timp de câteva săptămâni, după ce Germania a făcut presiuni de ultim moment pentru a obține cote pentru așa-numiții „e-carburanți”. Preocuparea este că tranziția către electricitate ar putea duce la pierderea a mii de locuri de muncă în acest sector.
Germania nu a semnat documentul neoficial, în ciuda faptului că ministrul transporturilor, Volker Wissing, și-a exprimat anterior rezervele.
Normele Euro 7 – care vor stabili standardele pentru ceea ce va fi ultima generație de motoare cu combustie – urmează să intre în vigoare de la 1 iulie 2025. Cele opt țări spun că este prea devreme și susțin că termenele de implementare sunt de cel puțin trei ani din momentul adoptării pachetului.
Atât parlamentul, cât și statele membre negociază în prezent propriile poziții înainte de începerea discuțiilor între cele două părți.
Directorii din industria auto, printre care Carlos Tavares, directorul general al Stellantis, au susținut că ultimele măsuri de reducere a emisiilor de CO2 provenite de la autovehicule reprezintă o povară inutilă pentru industrie și vor încetini trecerea sectorului la electrificare. Președintele Franței, Emmanuel Macron, a declarat, de asemenea, că ar trebui să existe o pauză în reglementarea UE privind clima.
Articol preluat: Euronews