Tesla a redus prețurile la vehiculele sale electrice în Europa și SUA, extinzând o nouă strategie de reduceri agresive.
Măsura a fost luată după ce CEO-ul Elon Musk a avertizat că perspectiva recesiunii și a creșterii ratelor dobânzilor înseamnă că ar putea reduce prețurile vehiculelor pentru a susține creșterea volumului în detrimentul profitului.
Reducerile de preț au determinat o scădere de 3,8% a acțiunilor Tesla la Frankfurt și o scădere de 4,5% a acțiunilor Tesla în tranzacțiile din SUA, vineri, înainte de deschiderea pieței.
Scăderea prețurilor pe principalele piețe ale Tesla reprezintă o inversare a strategiei pe care producătorul auto a urmărit-o în cea mai mare parte a anilor 2021 și 2022, când comenzile pentru vehicule noi au depășit oferta. Musk a recunoscut anul trecut că prețurile au devenit „jenant de mari” și ar putea afecta cererea.
Schimbarea este, de asemenea, prima mișcare majoră a Tesla de când producătorul auto și-a numit directorul executiv principal pentru China și Asia, Tom Zhu, pentru a supraveghea producția din SUA și vânzările din SUA și Europa.
„Acest lucru ar trebui să stimuleze cu adevărat volumele (Tesla) din 2023”, a declarat într-un tweet Gary Black, un investitor Tesla care a rămas optimist în privința companiei și a perspectivelor sale în timpul declinului recent și puternic al prețului acțiunilor. „Este mișcarea corectă”.
Cu toate acestea, unii utilizatori de pe forumurile online ale fanilor Tesla s-au plâns că reducerile de preț au dezavantajat clienții care și-au cumpărat recent vehiculul, lăsându-i cu un obiect mai puțin valoros pe piața mașinilor second-hand.
„Nu sunt foarte mulțumit de aceste oscilații uriașe ale prețurilor. Doar să reduci 10.000 de euro așa – cu siguranță te face să simți că tocmai ai plătit mult prea mult”, a scris vineri un utilizator pe un forum „Tesla Drivers and Friends”.
Tesla a declarat vineri că a fost în măsură să ofere mașinile sale la un preț mai accesibil deoarece inflația costurilor se normalizează.
„La finalul unui an turbulent, cu întreruperi în lanțul de aprovizionare, am obținut o normalizare parțială a inflației costurilor, ceea ce ne dă încrederea de a transmite această ușurare clienților noștri”, a declarat un purtător de cuvânt al Tesla Germania într-un comunicat.
În Germania, Tesla a redus prețurile la Model 3 și Model Y cu aproximativ între 1% și 17%, în funcție de configurație. Model 3 a fost cel mai bine vândut vehicul electric în Germania luna trecută, urmat de Model Y, devansând modelul full-electric ID4 de la Volkswagen. VW a majorat recent prețul hatchback-ului compact full-electric ID3, punându-l la paritate cu Model 3.
În Marea Britanie, prețurile Model Y au fost reduse la 44.990 de lire sterline, de la 51.990 de lire. Model Y și Model 3 au fost cele mai bine vândute două vehicule electrice în Marea Britanie anul trecut.
În Franța, clienții care cumpără Model 3 la prețul de 44.990 de euro vor beneficia acum de o nouă reducere de preț printr-o subvenție guvernamentală de 5.000 de euro. Pragul pentru schema EV este de 47.000 de euro. În Italia, prețurile Model 3 au fost reduse cu procente cuprinse între 11 și 22 de procente. Prețurile Model Y au fost reduse cu între 6 la sută și 18 la sută.
Anul trecut, SUA și China împreună au reprezentat aproximativ 75 la sută din vânzările Tesla, deși producătorul auto a înregistrat o creștere a vânzărilor în Europa, unde fabrica sa de lângă Berlin și-a intensificat producția.
Pentru un cumpărător american al modelului Y cu autonomie mare, noul preț Tesla combinat cu subvenția americană care a intrat în vigoare luna aceasta reprezintă o reducere de 31%. În plus, mișcarea Tesla a lărgit gama de vehicule din gama sa eligibile pentru creditul fiscal al administrației Biden.
Înainte de reducerea de preț, versiunea cu cinci locuri a Model Y nu era eligibilă pentru acest credit, o desemnare pe care Musk a numit-o „încurcată”. După reducerea prețului, versiunea cu rază lungă de acțiune a Model Y se va califica pentru creditul federal de 7.500 de dolari.
În China, unde Tesla a redus prețurile săptămâna trecută cu 6% până la aproape 14%, proprietarii au protestat la centrele de livrare din întreaga țară, presând Tesla pentru compensații.
De asemenea, Tesla a redus prețurile în Coreea de Sud, Japonia, Australia și Singapore.
Analiștii au spus că reducerile de prețuri din China vor stimula cererea și vor spori presiunea asupra rivalilor săi din această țară, inclusiv BYD, pentru a le urma exemplul în ceea ce ar putea deveni un război al prețurilor pe cea mai mare piață pentru vehiculele electrice. Această presiune ar putea crește și în Europa.
Tesla a ratat estimările Wall Street pentru livrările din trimestrul al patrulea. Creșterea livrărilor pentru întregul an a fost de 40 la sută – de asemenea, mai puțin decât previziunile lui Musk, care a estimat o creștere de 50 la sută.
Luna trecută, Musk a declarat că „schimbările radicale ale ratei dobânzii” au schimbat perspectivele la nivelul întregii industrii și că Tesla ar putea reduce prețurile pentru a susține creșterea volumului, ceea ce ar duce la scăderea profitului.
Preluare: Automotive New Europe