VW ID3 production Zwickau Rtrs web_0
Producția Volkswagen ID3 la Zwickau, Germania.

Timp de decenii, Germania a fost lider în materie de automobile cu combustie bine proiectate. Acum se confruntă cu un an decisiv în încercarea de a-și păstra avantajul în epoca vehiculelor electrice.

Cea mai mare economie a Europei se află sub o presiune tot mai mare pentru a retehnologiza zeci de fabrici din epoca combustibililor fosili, care angajează zeci de mii de muncitori, într-o cursă pentru poziția de lider în domeniul tehnologiilor curate, alături de SUA și China.

Publicitate

Volkswagen Group, Mercedes-Benz și BMW lansează în lunile următoare mai multe modele noi alimentate cu baterii, care vor fi esențiale pentru a dovedi că pot începe în sfârșit să reducă decalajul față de Tesla și BYD din China, cei doi lideri clari în ceea ce privește vânzările de vehicule electrice.

În joc este nimic mai puțin decât viitorul Germaniei ca putere industrială globală.

Sarcina pare mai complicată ca niciodată. Războiul din Ucraina a încărcat prețurile energiei în Germania, care a trebuit să își schimbe politica energetică dependentă de Rusia.

China, care iese din blocaje, și-a construit un avans considerabil în procesarea materiilor prime care stau la baza revoluției EV. Constructorii săi auto autohtoni – susținuți cu sume uriașe de sprijin din partea statului – se extind acum în Europa.

Cea mai recentă amenințare a apărut în SUA, unde președintele Joe Biden îi atrage pe furnizorii de vehicule electrice cu subvenții în valoare de 370 de miliarde de dolari pentru tehnologii curate în cadrul Legii privind reducerea inflației.

Creditele fiscale care stimulează asamblarea celulelor și a pachetelor de baterii sunt atât de generoase încât SUA are potențialul de a deveni cea mai profitabilă locație din lume pentru producție, au declarat anul trecut analiștii UBS.

Apelurile adresate Germaniei și Uniunii Europene de a răspunde la fel sunt din ce în ce mai puternice pe zi ce trece.

Amenințarea reprezentată de IRA a fost un subiect recurent în discuțiile de la reuniunea anuală a Forumului Economic Mondial de la Davos din această săptămână, mai mulți lideri europeni cerând subvenții mai agresive acasă.

Aceștia sunt nemulțumiți de abordarea SUA, despre care spun că favorizează companiile americane și îi dezavantajează pe rivalii lor din UE.

Interesant este faptul că cancelarul Olaf Scholz nu s-a plâns prea mult, deși are la fel de mult de pierdut ca oricine altcineva.

Industria automobilelor are aproximativ 786 000 de angajați în Germania și este cea mai mare industrie a țării în ceea ce privește investițiile, vânzările și exporturile. Orice eșec pentru producătorii auto din țară și furnizorii lor s-ar răsfrânge asupra întregii economii germane.

Într-un interviu recent acordat Bloomberg, Scholz a adoptat un ton conciliant, afirmând că guvernul său apreciază și susține în general ceea ce încearcă să realizeze Biden și că „lucrează din greu pentru a evita” un război comercial.

Acest lucru este de înțeles, având în vedere dependența Germaniei de exporturi. Dar consecințele pașilor greșiți rămân – întrebați doar Marea Britanie, care se resimte după prăbușirea Britishvolt, o companie pe care guvernul conta să devină un mare jucător național în domeniul bateriilor.

Săptămâna trecută, Berlinul a promis un miliard de euro (1,1 miliarde de dolari) în plus pentru proiecte de baterii, ca parte a unui pachet mai mare de ajutor european, dar această sumă este inferioară celei oferite de SUA.

BloombergNEF a urmărit aproape 28 de miliarde de dolari în noi anunțuri de investiții legate de mobilitatea electrică în America de Nord de la adoptarea IRA în august.

Cea mai bună speranță a Europei pentru un startup de baterii autohton, compania suedeză Northvolt, ia în considerare amânarea planurilor pentru o fabrică importantă de baterii în Germania și, în schimb, se extinde mai întâi în America de Nord.

Germania nu va fi complet pierdută. China’s, cel mai mare producător de baterii pentru vehicule electrice din lume, a început producția la prima sa fabrică europeană de baterii în orașul Erfurt din estul Germaniei.

VW construiește o fabrică de baterii în Salzgitter, care va putea produce 40 de gigawați-oră de celule pe an, suficient pentru aproximativ 500.000 de vehicule electrice.

Dar producătorii de automobile din țară mai au încă multe de făcut pentru a-i convinge pe șoferi să accepte trecerea la vehiculele electrice.

Săptămâna trecută, Tesla a operat reduceri profunde de prețuri în SUA și Europa, după două runde de reduceri în China.

Acestea sunt semne că CEO-ul Elon Musk este dispus să acționeze agresiv pentru a menține compania în creștere.

Comportamentul haotic al lui Musk din ultimele luni ar putea crea o deschidere pentru producătorii de masă precum VW, dar gigantul german trebuie să rezolve problemele de software care au descurajat recent cumpărătorii.

Atât BMW, cât și Mercedes au făcut mizerii în ultima vreme cu încercările lor de a stoarce proprietarii de mai mulți bani pentru a debloca funcțiile activate prin software.

Toți cei trei producători trebuie să rezolve problemele lanțului de aprovizionare care au contribuit la scăderea vânzărilor.

Germania și Europa „riscă să rămână în urmă” în cursa globală pentru mobilitate curată, a declarat săptămâna trecută Hildegard Müller, care conduce lobby-ul auto german VDA, după ce producătorii auto din țară s-au întâlnit cu Scholz la cancelarie.

„Berlinul și Bruxelles-ul trebuie să asigure competitivitatea Europei cât mai repede posibil”.

 

Publicitate
Articolul precedentIndustria auto din Cehia se așteaptă ca recuperarea post-pandemică să continue
Articolul următorStellantis va opri fabrica italiană de furgonete din cauza lipsei de piese, spun sindicatele

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here