Formula 1 este un sport ciudat, un sport în care contextul echipei contează mai mult decât în orice alt loc din lume. La Williams, Valtteri Bottas a fost o vedetă pentru clasări în campionat pe locurile patru, cinci și opt. La Mercedes, a fost o dezamăgire pentru rezultate în campionat de trei, cinci și doi. Bottas dovedise deja că este capabil să conducă o echipă înfometată de nivel mediu atunci când a venit la programul de top al sportului, unde 10 victorii în cinci ani s-au adăugat la subperformanță. Acum, el s-a întors să facă ceea ce a făcut cel mai bine.
Când a devenit clar că Bottas va trebui să se întoarcă în partea din spate a plutonului mijlociu în sezonul trecut, se pare că a avut de ales între a reveni la Williams și a conduce programul Sauber, marca Alfa Romeo. Bottas a ales în mod neașteptat Alfa Romeo, o decizie care a părut strălucită de-a lungul unui sezon.
CUM A AJUNS AICI
Bottas se remarcă mai ales ca fostul coleg al lui Lewis Hamilton, dar a fost cândva o perspectivă promițătoare. CV-ul său decorat începe cu succese în fostele categorii ale Formulei Renault 2.0, începând cu câteva victorii în defunctul campionat Northern European Cup în 2007. După doi ani în mașinile FR2.0, s-a mutat pentru doi ani în ceea ce era pe atunci Formula 3 Euro Series, înregistrând în ambele sezoane clasări pe locul trei. Debutul său într-o serie de suport după Formula 1 a venit în cele din urmă în 2011, câștigând ceea ce era atunci seria GP3 în fața unui pluton ciudat și împrăștiat, evidențiat de viitorii ași ai mașinilor sport James Calado și Michael Christensen, viitorul pilot de Formula E Mitch Evans și viitorii piloți IndyCar Conor Daly și Gabby Chaves.
Și-a luat liber în sezonul 2012 înainte de a debuta în Formula 1 cu Williams în 2013, primul său sezon din cele patru cu acest program. Acel an de debutant a fost liniștit, dar programul a fost relativ puternic în cei trei ani care au urmat, iar el s-a dovedit a fi puternic în mașină, conducând spre clasări în campionat pe locurile patru, cinci și opt, obținând în același timp nouă podiumuri pentru o echipă care s-a luptat să obțină puncte în anii care au urmat.
Acest lucru l-a dus la Mercedes, unde a dezamăgit în mare măsură, nereușind să se ridice la standardul stabilit de Nico Rosberg. Are doar zece victorii în Marele Premiu în cinci sezoane, deși cele 20 de pole-uri obținute în aceeași perioadă sunt cu siguranță respectabile. A terminat pe locul doi în campionat de două ori în cinci sezoane, dar nu a fost nici pe departe aproape de a-l provoca pe Hamilton în niciunul dintre ele.
CUM A TRECUT SEZONUL 2022
Bottas a revenit rapid la forma sa de excepție de la jumătatea de drum la Alfa Romeo. În ciuda faptului că a căzut de pe locul trei pe locul zece în campionat, a făcut unele dintre cele mai bune curse din cariera sa în prima jumătate a anului, pentru a aduna puncte în șapte din primele nouă curse. Această formă s-a diminuat în a doua jumătate a sezonului, Bottas obținând puncte doar de două ori mai mult și permițându-i coechipierului Zhou Guanyu să se lupte mai competitiv cu el în calificări, dar rezultatele au fost totuși suficiente pentru a-și asigura locul 10 în campionatul piloților.
Aceasta este cu opt poziții în fața coechipierului său debutant și suficient pentru a-i devansa pe foștii câștigători ai cursei, Pierre Gasly și Daniel Ricciardo. Bottas a obținut 49 din cele 55 de puncte ale echipei, suficient pentru a duce echipa la egalitate pe locul șase în clasamentul constructorilor. În ciuda faptului că a rulat într-o mașină mediocră, a fost o performanță excepțională.
OBIECTIVE PENTRU 2023
În timp ce calendarul se îndreaptă spre 2023, întrebarea este ce Alfa Romeo și ce Bottas vom vedea în acest an. Bottas a avut mai puține performanțe de vedetă, pe măsură ce mașina s-a stins, dar în unele momente din 2022 echipa părea capabilă să lupte pentru mai mult decât pentru cele câteva zecimi și nouăzecimi de care echipele din spate au nevoie în luptele lor pentru campionat. Dacă mașina este pregătită, Bottas pare a fi pregătit să înșire o altă serie de finisaje la mijlocul top zece, care ar putea face un sezon întreg pentru o astfel de echipă.
Bottas are doar 33 de ani, dar se află în partea greșită a șansei sale la o echipă de calibru pentru campionat. În acest moment, el este un pilot calificat la mijlocul plutonului, în floarea vârstei. Orice întrebări la Alfa Romeo se referă la ceea ce poate face echipa fără fostul lider Frédéric Vasseur și la ceea ce poate deveni în cele din urmă coechipierul debutant Zhou Guanyu. În ceea ce-l privește, Bottas trebuie doar să se preocupe de menținerea formei sale.
UN SEZON DE SUCCES ARATĂ…
Raportat la așteptările sale, Bottas a avut anul trecut unul dintre cele mai reușite sezoane din Formula 1. Succesul seamănă foarte mult. Ar trebui să se lupte săptămânal pentru locuri în top 10, ar trebui să adune o serie de clasări care să aducă puncte atunci când mașina este suficient de puternică, chiar și fără o uzură puternică în apropierea părții din față a grilei, și ar trebui să fie un obișnuit în Q3. Dacă poate face asta tot anul, și nu doar în prima jumătate a sezonului, își va face treaba. Să facă toate acestea în timp ce își păstrează mulajul pe care l-a crescut în ultimul an este un bonus în plus.