Display BMW Ix
Ecranul curbat al BMW iX este ilustrat.

LONDRA – O coaliție largă de asigurători, companii de leasing, ateliere de reparații auto și altele solicită Comisiei Europene să propună în curând norme pentru un acces echitabil la datele valoroase ale vehiculelor, temându-se că, în cazul unor întârzieri suplimentare, inițiativa ar putea fi abandonată după alegerile pentru Parlamentul European din 2024.

Companiile din Europa și nu numai se luptă pentru controlul informațiilor valoroase în era mașinilor conectate, și anume datele producătorilor de automobile care acoperă totul, de la obiceiurile de conducere, la consumul de combustibil și uzura anvelopelor, care pot fi folosite pentru a direcționa serviciile generatoare de numerar.

Publicitate

Deși UE se târguiește în prezent pe marginea Legii privind datele, un proiect de lege care reglementează utilizarea datelor consumatorilor și ale întreprinderilor, asigurătorii și alții fac presiuni pentru o reglementare specifică sectorului auto. O propunere este așteptată în curând, după ce Comisia Europeană a lansat anul trecut o consultare.

Tim Albertsen, directorul executiv al companiei de leasing ALD, care se bazează pe datele vehiculelor pentru o gamă largă de servicii, a declarat că, dacă legislația specifică sectorului ar fi depusă acum, aceasta ar putea fi adoptată înainte de alegerile din 2024.

După aceea, există riscul ca o nouă Comisie, probabil cu noi priorități, să o pună pe tapet, ceea ce ar putea întârzia chestiunea cu ani de zile.

„Ceea ce înțelegem este că în propunerea care ar trebui să fie depusă nu va exista o legislație specifică sectorului, ceea ce credem că este o problemă majoră”, a declarat Albertsen, care la începutul acestei luni a făcut apel direct la șefa antitrust a UE, Margrethe Vestager, pentru a sprijini reglementarea datelor din vehicule.

De asemenea, zece grupuri industriale i-au scris în ianuarie președintelui Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, solicitând să se pună capăt „întârzierilor repetate”.

Comisia lucrează în prezent la o evaluare a impactului propunerii sale, a declarat un purtător de cuvânt. „În acest stadiu, nu putem să ne pronunțăm asupra conținutului evaluării finale a impactului și a calendarului aferent”, au adăugat aceștia.

Un purtător de cuvânt al grupului de lobby european al industriei auto ACEA a declarat că Legea privind datele ar garanta un acces echitabil la datele referitoare la autovehicule, astfel încât „este puțin probabil ca o legislație suplimentară privind accesul la datele de la bordul vehiculelor să obțină mai mult”.

Accesul la date

Odată ce ALD, unitatea Societe Generale, va finaliza achiziția rivalului olandez LeasePlan, va avea o flotă de 3,3 milioane de vehicule. Platforma de car-sharing a companiei colectează în prezent date prin intermediul dispozitivelor wireless pentru a efectua diagnostice, a citi odometrele, a verifica indicatoarele de combustibil și a schimba mașinile între utilizatori.

Compania de leasing operează, de asemenea, un produs de asigurare „pay-how-you-drive” care recompensează comportamentul bun al șoferilor, la fel ca și rivalul Arval, o unitate a BNP Paribas.

„Vrem doar ca datele să fie puse la dispoziție într-un mod viabil din punct de vedere economic”, a declarat directorul general adjunct al Arval, Bart Beckers, adăugând că societățile precum a sa sunt fericite să plătească producătorii auto pentru acestea.

Compania franceză de tehnologie Munic este o altă companie care montează dispozitive wireless pe vehiculele flotei pentru a colecta date.

„Dacă nu va mai exista acces la date”, a declarat directorul general Aaron Solomon, „va trebui să ne găsim o altă afacere”.

Dar un purtător de cuvânt al BMW a declarat că producătorul auto are un sistem în vigoare din 2018 care permite clienților să împărtășească datele cu orice terță parte.

„Din nefericire, mulți jucători care susțin public că au nevoie de acces la datele de la bordul vehiculelor nu au încercat niciodată să folosească sistemul”, a spus el.

Între timp, producătorii auto, precum Stellantis, au propriile planuri de big data. Se așteaptă să genereze 20 de miliarde de euro (21,4 miliarde de dolari) anual până în 2030 din produse software și servicii de abonament.

Lăsarea datelor în mâinile marilor producători de autovehicule „nu îmbunătățește nicio concurență”, a declarat Christoph Lauterwasser, director general al Allianz Center for Technology, un institut de cercetare deținut de Allianz.

Vicepreședintele executiv al Michelin, Lorraine Frega, a declarat că o mare varietate de startup-uri au apărut pentru a oferi servicii care utilizează datele despre autovehicule, dar aceste companii mici nu pot obține capital până când nu există claritate din partea Comisiei Europene.

„Suntem foarte îngrijorați”, a declarat Frega. „Doar întârzierea în sine este cu adevărat dăunătoare și pentru economia în general”.

 

Publicitate

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.