Porsche eFuels plant Punta Arenas PO web
Porsche deține o participație de 12,5% în HIF Global, un producător de e-combustibili care operează o uzină pilot la nivel mondial în Haru Oni, Chile, în imagine.

BERLIN – Germania a declarat în ultimul moment că se opune unei legi istorice a Uniunii Europene care prevede eliminarea vânzărilor de mașini cu emisii de CO2 în 2035, cerând ca după această dată să fie permise vânzările de mașini noi cu motoare cu combustie internă dacă acestea funcționează cu combustibili electronici.

Legea UE ar impune ca toate mașinile noi vândute începând din 2035 să aibă emisii zero de CO2, ceea ce ar face practic imposibilă vânzarea de mașini noi alimentate cu combustibili fosili.

Publicitate

Normele – pe care Germania le-a susținut anterior, alături de majoritatea țărilor UE și de legislatori – nu ar interzice motoarele cu combustie internă.

Însă legea este considerată o lovitură mortală pentru această tehnologie, din cauza lipsei de opțiuni care ar putea permite ca mașinile cu motoare cu combustie internă să funcționeze fără a produce CO2.

Citeste si: Germania și Italia protestează față de planul strict al UE

Ce sunt e-combustibilii ?

E-carburanții, cum ar fi e-kerosenul, e-metanul sau e-metanolul, sunt obținuți prin sintetizarea emisiilor de CO2 captate și a hidrogenului produs cu ajutorul energiei electrice regenerabile sau fără CO2.

Combustibilii eliberează CO2 în atmosferă atunci când sunt arși într-un motor. Dar ideea este că aceste emisii sunt egale cu cantitatea de CO2 extrasă din atmosferă pentru a produce combustibilul, ceea ce îl face neutru din punct de vedere al emisiilor de CO2.

Germania și Italia doresc asigurări mai clare din partea UE că vânzările de mașini noi cu motor cu ardere internă pot continua după 2035, dacă acestea funcționează cu carburanți cu emisii neutre de CO2.

Cine le produce?

Majoritatea marilor producători auto mizează pe vehiculele electrice cu baterii – o tehnologie care este deja disponibilă pe scară largă – ca fiind principala cale de reducere a emisiilor de CO2 ale autoturismelor.

Dar furnizorii și marii producători de petrol apără combustibilii electronici, precum și o serie de producători auto care nu doresc ca vehiculele lor să fie îngreunate de baterii grele.

Carburanții electronici nu sunt încă produși la scară largă. Prima uzină comercială din lume a fost deschisă în Chile în 2021, susținută de Porsche și care își propune să producă 550 de milioane de litri pe an.

Printre alte uzine planificate se numără Norsk e-Fuel din Norvegia, care urmează să înceapă să producă în 2024, cu accent pe combustibilul pentru aviație.

Pot e-combustibilii să curețe mașinile de emisii CO2 ?

Carburanții electronici pot fi utilizați în autovehiculele cu motorină și pot fi transportați prin intermediul rețelelor logistice existente pentru combustibilii fosili – o veste bună pentru furnizorii de componente pentru autovehicule cu motorină și pentru companiile care transportă benzină și motorină.

Susținătorii susțin că e-combustibilii oferă o cale de reducere a emisiilor de CO2 ale parcului actual de autoturisme, fără a înlocui fiecare vehicul cu unul electric.
Criticii subliniază faptul că producția de e-combustibili este foarte costisitoare și consumatoare de energie.

Potrivit unui articol publicat în 2021 în revista Nature Climate Change, utilizarea combustibililor electronici într-un autovehicul cu motor cu ardere internă necesită de aproximativ cinci ori mai multă energie electrică regenerabilă decât pentru un autovehicul complet electric.

Chiar și susținătorii spun că Europa nu va avea suficientă energie regenerabilă de rezervă pentru a produce e-carburanți la scară largă și va trebui să o importe din alte regiuni.

De asemenea, unii factori de decizie politică susțin că e-carburanții ar trebui să fie rezervați pentru sectoarele greu de decarbonizat, cum ar fi transportul maritim și aviația – care, spre deosebire de autoturisme, nu pot funcționa cu ușurință cu baterii electrice.

Ce urmează pentru legislația UE?

Cu câteva zile înainte de votul final asupra legii UE, care era programat pentru 7 martie, ministrul german al transporturilor, Volker Wissing, a pus sub semnul întrebării sprijinul Germaniei pentru această lege, surprinzând factorii de decizie politică, inclusiv ministerul mediului condus de Verzi.

Wissing, membru al Partidului Liber-Democrat, a declarat că utilizarea combustibililor electronici ar trebui să rămână posibilă și după 2035, iar o propunere promisă de Comisia Europeană în acest sens lipsește încă.

Legislația UE prevede că Comisia va face o propunere privind modul în care vehiculele care funcționează cu carburanți neutri din punct de vedere al emisiilor de CO2 pot fi vândute după 2035, dacă acest lucru respectă obiectivele climatice. Însă Ministerul german al Transporturilor dorește asigurări mai clare.

Mișcarea de ultim moment a Berlinului a stârnit furia unor legislatori și diplomați europeni, care avertizează că dacă se permite unei țări să torpileze o lege deja convenită, ar pune în pericol alte acorduri atent negociate privind politicile UE.

DE INTERES: Directorul general al Stellantis, Tavares, spune că normele Euro 7 privind țevile de eșapament ‘nu au sens’

Deocamdată, viitorul uneia dintre principalele politici europene privind schimbările climatice este incert.

Dacă guvernul de coaliție al Germaniei nu poate conveni asupra unei poziții privind legea, va trebui să se abțină la votul UE. Italia și-a exprimat deja opoziția, alături de alte țări, printre care Polonia, ceea ce ridică posibilitatea unui sprijin suficient pentru a bloca legea.

Oficialii UE se grăbesc să găsească o soluție. La 6 martie, Comisia Europeană a declarat că poartă discuții „la toate nivelurile” pentru a încheia legea cât mai curând posibil.

Ce își doresc companiile?

Marii furnizori din Germania, cum ar fi Bosch, ZF și Mahle, sunt membri ai Alianței eFuel, un grup de lobby din industrie, la fel ca și marile companii petroliere și de gaze, de la ExxonMobil la Repsol.

Constructorii de automobile, precum Porsche și Mazda, susțin în general această tehnologie. Porsche deține o participație la producătorul de e-fuel HIF Global și este singurul cumpărător de combustibil din proiectul său pilot din Chile.

BMW a investit 12,5 milioane de dolari în Prometheus Fuels, o companie nou-înființată în domeniul combustibililor electronici, investind, de asemenea, miliarde de dolari în tehnologia bateriilor electrice.

Între timp, alți producători auto, inclusiv Volkswagen Group și Mercedes-Benz, au precizat că mizează pe vehiculele electrice pentru decarbonizare.

Publicitate
Articolul precedentGermania și Italia protestează față de planul strict al UE de interzicere a motoarelor cu ardere internă
Articolul următorVW își mărește obiectivul de vânzări de vehicule electrice pentru Europa

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here