Primul Radio auto

Se pare ca masinile au avut intotdeauna radiouri, dar nu este asa – iata adevarata poveste:

Publicitate

Apusul de Soare
Intr-o seara in 1929 doi tineri cu numele de William Lear si Elmer Wavering au condus prietenele lor la un punct de belvedere deasupra orașului Mississippi River din Quincy, Illinois, pentru a privi apusul de soare. Desigur,a fost o noapte romantica, dar una dintre femei a observat ca ar fi chiar mai placut daca acestea ar putea asculta muzica in masina.Lui Lear si Wavering le-a placut ideea. Amandoi au avut de lucru cu radiouri – Lear a servit ca operator radio in Marina SUA in timpul primului razboi mondial – si nu a fost cu mult inainte ca ei sa cumpere un radiou de casa si sa incerce sa il integreze intr-un autoturism. Dar nu a fost la fel de usor pe cat pare: autoturismele au intrerupatoare de aprindere, generatoare, bujii, si alte echipamente electrice care genereaza interferente zgomotos static, ceea ce face aproape imposibil de a asculta la radio, cand motorul a fost pornit.

Privit in Ansamblu
Unul cate unul, Lear si Wavering identificau si eliminau fiecare sursa de interferenta electrica. Cand au ajuns in cele din urma sa faca radioul sa functioneze, l-au luat la o conventie de radio din Chicago. Acolo s-au intalnit cu Paul Galvin, proprietar al Galvin Manufacturing Corporation. El a facut un produs numit „eliminator baterie”, un dispozitiv care permite radioului cu baterii sa functioneze intr-o gospodarie cu curent alternativ. Dar din cauza faptului ca din ce in ce mai multe case erau legate la curent, mai multi producatori au inceput sa produca radiouri alimentate de la reteaua electrica. Galvin avea nevoie de un nou produs pentru fabricare. Cand s-a intalnit Lear si Wavering la convenția de radio, el a gasit produsul mult asteptat. El credea ca radiourile pentru masininle de serie la preruri accesibile, au potentialul de a deveni o afacere mare.

Lear si Wavering au inființat un atelier in fabrica lui Galvin, iar atunci cand au perfectionat primul lor radio, l-au instalat in Studebaker lui. Apoi Galvin a mers la un bancher local pentru a aplica pentru un credit. Gandindu-se ca ar fi sigura afacerea, el a pus oamenii lui sa instaleze un aparat de radio in Packard-ul bancherului. Buna idee, dar nu a mers – o jumatate de ora dupa instalare, Packard-ul bancherului a luat foc. (Ei nu au primit imprumutul.) Galvin nu a renuntat. El a condus Studebaker-ul lui aproape 1300 km pana in Atlantic City pentru a arata aparatul de radio la conventia din 1930 a Asociatiei Producatorilor de Radio. Prea rupt pentru a produce un stand, el a parcat masina in afara salii de convenții si a dat la maxim aparatul de radio, astfel incat cei care veneau la conventie sa il poata auzi. Această idee a avut efectul scontat – A avut destule comenzi pentru a trimite in productie radioul.

Numele
Primul model trimis in productie a fost numit 5T71. Galvin a decis ca are nevoie de a veni cu ceva un pic mai atragator. In acele zile multe companii din industria fonografica si de radio au folosit sufixul „Ola” pentru numele lor – Radiola, Columbiola, iar Victrola au fost trei dintre cele mai mari. Galvin a decis sa faca acelasi lucru, din moment ce radioul lui urma sa fie folosit intr-un vehicul cu motor, a decis să-l numesc Motorola.

Dar chiar și cu schimbarea numelui, radioul a avut inca o problema: Cand Motorola fost pus in vanzare in 1930, a costat aproximativ 110 dolari neinstalat, intr-un moment cand puteai cumpara o masina nou-nouta pentru 650 dolari, iar tara aluneca spre „Marea Depresia”. (Prin aceasta masura, un radio pentru o masina noua ar costa aproximativ 3.000 dolari azi.) In 1930 a fost nevoie de doi oameni de mai multe zile, pentru a pune un radio intr-o masina – Tabloul de bord a trebuit sa fie scos afara, astfel incat receptorul si un singur difuzor sa fie instalate, iar plafonul a trebuit sa fie taiat pentru a instala antena. Aceste aparate radio timpurii functionau pe propriile baterii, nu pe bateria auto, astfel trebuiau facute gauri in parchet pentru a le potrivi. Manualul de instalare a avut opt ​​diagrame complete si 28 de pagini de instructiuni.

Lansarea
Vanzarea unui radiou auto care costa 20 la suta din pretul unui automobil nou-nout nu ar fi fost usor nici in cele mai bune timpuri, sa nu mai vorbim in timpul „Marea Depresie” – Galvin a pierdut bani in 1930 si s-a luptat ani la rand din aceasta cauza. Dar lucrurile au luat o intorsatura in 1933, cand Ford a inceput sa ofere Motorola pre-instalat din fabrica. In 1934 au primit un alt impuls atunci cand Galvin incheiat un acord cu firma de anvelope BF Goodrich sa vanda si sa le prezinte in lantul lor de magazine de anvelope. Pana atunci pretul unui radio cu instalare inclus, a scazut la 55 dolari. Radioul auto Motorola a fost un success. (Numele companiei va fi schimbat oficial de la Galvin Manufacturing la „Motorola” in 1947.) Intre timp, Galvin a continuat sa dezvolte noi utilizări pentru radiouri auto. In 1936, acelasi an in care a introdus de butonul de reglare a frecventie, a introdus de asemenea „Motorola Police Cruiser”, un radio auto standard care a fost presetat din fabrica la o singură frecventa pentru a reda emisii de la politie. In 1940 el a dezvoltat primul radio portabil in doua sensuri – Handie-Talkie – pentru armata SUA.

O multime de tehnologii de comunicatii care se folosesc si astazi s-au nascut in laboratoare Motorola in anii care au urmat dupa doilea razboi mondial. In 1947 au inventat primul televizor care s-a vandut sub 200 de dolari. In 1956 compania a introdus primul pager din lume; in 1969 a furnizat echipamentele radio si televiziune, care au fost folosite pentru a televiza primii pasi a lui Neil Armstrong pe Luna. In 1973 a inventat primul telefon celular portabil din lume. Astazi Motorola este unul dintre cei mai mari producatori de telefone mobil din lume – Si totul a început cu radioul masinii.

Ce sa intamplat
Cei doi barbati care au instalat primul radio din masina lui Paul Galvin, a Elmer Wavering și William Lear, s-a terminat totul, luand-o fiecare pe cai diferite in viata. Wavering a ramas la Motorola. In anii 1950 a ajutat la schimbarea industriei auto, prin inventarea primului alternator auto, inlocuind generatoarelor ineficiente si nesigure. Inventia a adus avantaje de lux, precum geamurile electrice, scaune;e electrice si eventual aerul conditionat.

La fel si Lear a continuat sa dezvolte lucruri noi. El deține mai mult de 150 de brevete. Amintiti-va ce reda opt piese? Lear a inventat asta. Dar ceea ce l-a facut foarte faimos sunt contributiile sale in domeniul aviatiei. El a inventat sistemul de directive radio pentru avioane, a ajutat în inventarea pilotului automat, a proiectat primul sistem complet automat de aterizarea a aeronavelor, si in 1963 a introdus cea mai faimoasa inventie sa a tuturor timpurilor, „Lear Jet”, primul business jet din lume produs in serie la prețuri accesibile . (Nu-i rau pentru un tip care a renuntat la scoala dupa clasa a opta.)

Publicitate
Articolul precedentNoul Mercedes-Benz GLC – dinamic, puternic și exclusiv cu propulsie electrificată
Articolul următorO scurtă istorie a automobilului electric, din 1830 până în prezent

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here