Restrictii noxe autoGermania și Italia amenință să blocheze o interdicție a Uniunii Europene privind noile mașini cu motoare cu combustie, punând în pericol obiectivele ecologice ale blocului.

Germania cere executivului UE să vină cu o propunere de exceptare a vehiculelor care utilizează combustibili sintetici nepoluanți, în timp ce Italia se opune în general reglementării. Planul prevede ca producătorii de automobile să atingă un obiectiv de emisii zero până în 2035.

Publicitate

Polonia și Ungaria și-au manifestat, de asemenea, opoziția față de acest plan.

Interzicerea motoarelor cu ardere internă a UE se află deja la un stadiu avansat în cadrul deliberărilor interne ale blocului, iar anularea unui acord încheiat între legislatori și statele membre în această etapă târzie ar fi puțin probabilă, deoarece ar fi toxică din punct de vedere politic, votul de săptămâna viitoare fiind considerat în mod normal ca o ștampilă de cauciuc. O deliberare preliminară a oficialilor UE pe această temă, care trebuia să aibă loc miercuri, a fost amânată pentru vineri.

Germania face presiuni pentru a primi asigurări din partea Comisiei Europene că va veni cu o propunere privind modul în care combustibilii electronici pot fi utilizați în noile mașini cu motoare cu combustie după 2035. Nu este clar când ar dori o astfel de propunere – probabil tehnică – având în vedere calendarul restrâns pentru un acord înainte de alegerile europene de anul viitor.

Dar o asigurare din partea Comisiei, cum ar fi o declarație sau o declarație, ar putea fi suficientă pentru a împiedica Germania să se abțină.

Ministrul german al transporturilor, Volker Wissing, a declarat miercuri că Comisia nu a reușit să transmită propunerea, astfel încât guvernul de la Berlin nu își poate da aprobarea pentru planul mai amplu în cadrul votului final al miniștrilor guvernelor UE, care va avea loc la 7 martie.

„Avem nevoie de combustibili electronici, deoarece nu există alternativă dacă dorim să ne operăm flota de vehicule într-un mod neutru din punct de vedere climatic”, a declarat Wissing într-un interviu acordat postului public de televiziune ARD. „Oricine este serios în privința mobilității neutre din punct de vedere climatic trebuie să păstreze deschise toate opțiunile tehnologice și, de asemenea, să le folosească”, a adăugat el. „Nu înțeleg această luptă împotriva mașinii și de ce oamenii vor să interzică anumite tehnologii”.

Purtătorul de cuvânt principal al cancelarului Olaf Scholz, Steffen Hebestreit, a susținut cererea lui Wissing ca Comisia să prezinte o propunere privind modul în care noile vehicule care folosesc exclusiv combustibili electronici pot fi înregistrate după 2035. „Comisia ar trebui să acționeze rapid în această privință”, a declarat Hebestreit reporterilor, înlăturând orice impresie că ministrul transporturilor ar acționa fără sprijinul coaliției de guvernare de la Berlin.

Germania a făcut lobby cu succes pentru a obține o lacună în norme, în temeiul căreia Comisia a fost de acord să facă o propunere pentru înmatricularea vehiculelor care funcționează exclusiv cu combustibil neutru din punct de vedere al emisiilor de CO2 după 2035.

Industria germană a autovehiculelor reprezintă aproximativ 5% din economia țării și are peste 800.000 de angajați. Sectorul include zeci de producători de piese specializate care s-au dezvoltat pe parcursul a peste un secol de aprovizionare a constructorilor de automobile, inclusiv BMW, Mercedes Benz și Volkswagen, cu componente pentru mașinile lor cu motoare cu combustie.

Guvernul de dreapta al Italiei, condus de Giorgia Meloni, critică planurile de interzicere a noilor mașini cu motoare cu combustie. Vicepremierul și ministrul transporturilor Matteo Salvini a declarat că un astfel de plan „nu are sens” și pune în pericol mii de locuri de muncă.

ACEA, grupul european de lobby din domeniul auto, a declarat că monitorizează „cu atenție” discuțiile privind interdicția și este încrezător că procesul legislativ își va urma cursul.

Inflația galopantă și prețul bateriilor, care a crescut pentru prima dată în peste un deceniu, înseamnă că accesibilitatea riscă să devină un „obstacol mai mare” în tranziția către emisii zero, a declarat ACEA, cu sediul la Bruxelles, în comentarii trimise prin e-mail.

„Prin urmare, factorii de decizie politică trebuie să se ocupe și de emisiile generate de flota existentă de vehicule aflate în circulație”, a declarat ACEA. „Până la urmă, este vorba despre reducerea emisiilor, nu despre a scăpa de o tehnologie. După cum demonstrează actuala criză energetică, diversificarea este esențială pentru a îmbunătăți rezistența Europei.”

Un purtător de cuvânt al UE a declarat că tranziția către vehiculele cu emisii zero este absolut necesară pentru a îndeplini obiectivul blocului de reducere a emisiilor cu 55% până la sfârșitul deceniului – pe calea spre neutralitatea climatică până la mijlocul secolului. Transportul rutier este unul dintre sectoarele cu cea mai mare intensitate de carbon din UE, generând aproximativ o cincime din emisiile blocului.

Avertismentul lui Tavares

Constructorii de automobile au avansat deja mult pe calea unui viitor complet electric, cu investiții fără precedent în lanțul de aprovizionare cu baterii și în noi modele.

În timp ce vânzările de mașini electrice iau avânt, îngrijorările legate de timpii de încărcare fragmentați și de costurile relativ ridicate ale unui vehicul electric nu s-au risipit, iar directorul general al Stellantis, Carlos Tavares, a avertizat asupra unor profunde tulburări dacă consumatorii nu vor mai avea acces la vehicule accesibile. De asemenea, fabricarea vehiculelor electrice este mai puțin complexă, ceea ce a dus la reducerea locurilor de muncă.

Pe măsură ce producătorii de automobile au investit miliarde de dolari în electrificare, abordările lor au fost diferite. BMW a rămas la un plan de a oferi cumpărătorilor la nivel global o gamă de tehnologii, inclusiv mașini cu motor cu combustie și pile de combustie cu hidrogen, din cauza diferențelor preconizate în ceea ce privește reglementările și adoptarea.

Îngrijorările legate de impulsul dat de UE au apărut și în alte părți, comisarul pentru piața internă, Thierry Breton, îndemnând în noiembrie producătorii să continue să producă mașini cu combustie care să contribuie la crearea de locuri de muncă de calitate și să stimuleze exporturile.

În Germania, Wissing este membru al Partidului Liber Democrat, cel mai tânăr membru al coaliției tripartite a cancelarului Olaf Scholz, iar ultimele sale comentarii au provocat reacții de respingere din partea altor membri ai alianței de guvernare.

În ultimele luni, FDP a încercat să își ridice profilul în cadrul guvernului, în urma unei serii de performanțe slabe în alegerile regionale și pe fondul unei scăderi a sprijinului în sondajele de opinie.

Pierderi de locuri de muncă

Cel mai mare grup de lobby din industria germană, BDI, care reprezintă producătorii de la automobile la textile, a declarat că salută inițiativa ministrului transporturilor și respinge „sfârșitul de facto al motorului cu combustie”.

„Este important să se ia în considerare combustibilii pe bază de electricitate pentru noile înmatriculări de autoturisme și vehicule comerciale ușoare în regulamentul privind flota CO2”, a declarat BDI.

Tranziția la vehiculele electrice are deja un cost social în Italia. Stellantis a anunțat luni reducerea a 2.000 de locuri de muncă în Italia, adică aproximativ 4,3 la sută din cei 47.000 de angajați din țara în care Fiat a fost fondată în 1899. Constructorul auto a eliminat peste 7.000 de lucrători din țară în ultimii trei ani, potrivit sindicatului Fiom.

Ford va concedia aproximativ 11% din forța sa de muncă din Europa, în condițiile în care producătorul auto american își reduce costurile, în cel mai recent semn de perturbare industrială cauzată de trecerea sectorului auto la vehiculele electrice.

Din totalul de 3.800 de locuri de muncă care vor dispărea, lucrătorii din Germania și Marea Britanie vor fi cei mai afectați, aproximativ 2.300 și, respectiv, 1.300 de posturi urmând să fie eliminate în următorii trei ani, a anunțat luna trecută Ford.

Publicitate
Articolul precedentStellantis va reduce cu până la 2.000 de angajați în Italia
Articolul următorCe sunt e-cobustibilii și pot contribui la eliminarea emisiilor de CO2 din autovehicule?

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here