Industria auto se confruntă cu perturbări majore, în special sub influența tehnologiilor avansate. Rebeka Shaid, jurnalist Autovista24, analizează modul în care inteligența artificială (AI) revoluționează experiența de conducere și procesul de fabricație.
Lista de oportunități pentru aplicațiile de inteligență artificială în industria auto este lungă. În fabricile inteligente, IA a devenit indispensabilă și este utilizată pentru a îmbunătăți performanța vehiculelor, precum și pentru a eficientiza procesele și operațiunile de producție.
Tehnologia este prezentă în sistemele avansate de asistență pentru șoferi (ADAS), precum și în funcțiile de monitorizare a conștientizării și de infotainment. Cu greu se poate vorbi despre IA fără a menționa conducerea autonomă. Sisteme precum Autopilotul de la Tesla sunt un exemplu principal al modului în care producătorii de automobile promovează tehnologia IA. Dar ce provocări ne așteaptă?
Legea europeană privind IA
Pentru a reglementa utilizarea inteligenței artificiale, în special în domenii cu risc ridicat, cum ar fi conducerea autonomă, factorii de decizie din UE lucrează la prima lege din lume privind inteligența artificială. „Legea privind inteligența artificială” vizează crearea unui cadru de reglementare și juridic comun pentru această tehnologie, urmând să se ajungă la un acord final până la sfârșitul anului 2023.
‘Deși propunerea Legii UE privind inteligența artificială pentru sistemele de inteligență artificială cu risc ridicat nu se aplică direct vehiculelor automate și autonome (AV) și componentelor lor de inteligență artificială, mai multe dintre cerințele de responsabilitate ale Legii privind inteligența artificială se vor aplica și AV-urilor’, a declarat pentru Autovista24 Nils Löfing, consilier la firma internațională de avocatură Bird & Bird.
Lideri de afaceri din întreaga Europă, inclusiv directorul general al Renault, și-au exprimat îngrijorarea cu privire la reglementările propuse, despre care consideră că ar putea reglementa excesiv AI. Într-o scrisoare deschisă trimisă Comisiei Europene săptămâna trecută, peste 150 de directori au susținut că legea propusă ar putea dăuna Europei, lăsând-o în urma SUA.
‘Proiectul legislativ ar pune în pericol competitivitatea și suveranitatea tehnologică a Europei’, se arată în scrisoare. ‘O astfel de reglementare ar putea duce la mutarea în străinătate a unor companii foarte inovatoare, iar investitorii și-ar putea retrage capitalul de la dezvoltarea modelelor de fundații europene și a IA europene în general. Rezultatul ar fi un decalaj critic de productivitate între cele două maluri ale Atlanticului’.
Impactul asupra vehiculelor autonome
Legiuitorii UE vor să se asigure că sistemele de inteligență artificială, inclusiv ChatGPT, vor trebui să dezvăluie conținutul generat de inteligența artificială și să garanteze că datele sensibile sunt în siguranță. Acest lucru înseamnă că societățile auto și companiile de tehnologie ar trebui să ia măsuri decisive împotriva potențialelor amenințări cibernetice. În plus, impactul propunerii de lege privind IA asupra mașinilor cu conducere autonomă ar putea fi substanțial, în special în ceea ce privește guvernanța datelor și gestionarea riscurilor.
‘Va fi important pentru producătorii de echipamente originale, precum și pentru furnizorii tradiționali de automobile și de software să urmărească acest spațiu, deoarece cerințele Legii privind IA care vor fi aplicate în temeiul Regulamentului-cadru privind omologarea de tip au potențialul de a avea un impact semnificativ asupra modului în care sunt dezvoltate în viitor automobilele autonome și componentele de siguranță bazate pe IA ale acestora’, a declarat Löfing.
El a adăugat că va fi esențial ca Comisia să ofere cerințe clare care să permită producătorilor de echipamente originale, împreună cu furnizorii de automobile și de software, să implementeze în mod rezonabil sisteme de inteligență artificială cu risc ridicat în AV-uri.
‘Obiectivul trebuie să fie găsirea unui echilibru adecvat între atenuarea riscurilor și permiterea ca inovația AV-urilor să își culeagă beneficiile societale, cum ar fi reducerea nivelurilor de trafic și a accidentelor sau reducerea consumului de combustibil și a emisiilor’, a spus el.
Mercedes-Benz este unul dintre producătorii dornici să avanseze inteligența artificială în mașini. Marca de lux a lansat anul trecut în Germania vânzările funcției sale de conducere SAE de nivel 3, Drive Pilot. Aceasta este disponibilă pe modelele S-Class și EQS electrice. Sistemul a primit, de asemenea, aprobarea guvernamentală în SUA la începutul acestui an. Tehnologia permite mașinilor să se conducă cu un aport redus la direcție.
‘Mercedes-Benz consideră AI ca fiind o tehnologie revoluționară și o oportunitate pentru procese, produse și servicii inovatoare și chiar mai bune. Pe lângă conducerea automată, Mercedes-Benz are proiecte de inteligență artificială de-a lungul întregului lanț valoric, cu scopul de a ne sprijini activitatea zilnică și de a ne extinde avantajul competitiv’, a declarat un purtător de cuvânt al mărcii pentru Autovista24.
ChatGPT vine pe vehicule
Constructorul auto german îmbunătățește, de asemenea, utilizarea inteligenței artificiale prin introducerea ChatGPT în vehiculele sale. Începând cu luna iunie, aproximativ 900.000 de mașini din SUA se pot baza pe noul serviciu, care va fi utilizat pentru solicitări audio prin intermediul asistentului vocal „Hey Mercedes”. Se așteaptă ca acest lucru să facă controlul vocal mai intuitiv, permițându-i să răspundă la solicitări mai complexe, permițând în același timp conversații.
Interesant este faptul că Mercedes-Benz testează această funcție mai întâi în America de Nord, promițând că va ține sub control riscurile potențiale. Guvernul SUA abia acum începe să analizeze măsurile de responsabilizare pentru a reglementa sistemele de inteligență artificială generativă, însă autoritățile de reglementare din UE au o poziție mai clară în această privință și doresc ca ChatGPT să respecte anumite cerințe de transparență.
„În timp ce marile companii de tehnologie trag un semnal de alarmă cu privire la propriile lor creații, Europa a mers mai departe și a propus un răspuns concret la riscurile pe care IA începe să le prezinte”, a declarat eurodeputatul și coraportorul Brando Benifei. ‘Dorim ca potențialul pozitiv al IA pentru creativitate și productivitate să fie exploatat, dar vom lupta, de asemenea, pentru a ne proteja poziția și a contracara pericolele la adresa democrațiilor și libertăților noastre’.
Mercedes-Benz a declarat pentru Autovista24 că a definit patru principii în funcție de care va fi dezvoltată și utilizată IA. Acestea sunt menite să consolideze încrederea în companie, în produsele și serviciile sale, oferind în același timp angajaților o orientare pentru a se ocupa de IA. Compania a precizat că principiile includ ‘utilizarea responsabilă, explicabilitatea, confidențialitatea, securitatea și fiabilitatea’.
Lanțurile de aprovizionare
Mulți constructori auto consideră inteligența artificială ca fiind un factor important pentru inteligența vehiculelor, iar Mercedes-Benz a declarat că grupează inteligența artificială în trei domenii de aplicare.
‘Prima este reprezentată de funcțiile clienților, adică cele experimentate direct de către utilizator; a doua este AI încorporată legată de vehicul, dar care nu este experimentată direct de către client, de exemplu, funcțiile de acționare electrică sau de siguranță; a treia este reprezentată de procesele AI, cum ar fi cele utilizate în cercetare și dezvoltare’, a declarat compania.
Utilizarea IA pentru monitorizarea lanțurilor de aprovizionare s-ar încadra în această ultimă categorie. Un alt producător auto care caută să implementeze AI în acest domeniu este JLR. Producătorul de lux a făcut recent echipă cu experți în cartografierea lanțului de aprovizionare și în analiza riscurilor pentru a încorpora AI în gestionarea lanțului său de aprovizionare.
JLR a declarat că această nouă tehnologie poate monitoriza lanțurile de aprovizionare în timp real – un avantaj clar, deoarece ar putea ajuta la prevenirea potențialelor probleme de aprovizionare la nivel global și la protejarea proceselor de producție. Producătorii și-au învățat lecțiile în urma întreruperilor cauzate de pandemia COVID-19 și intenționează să minimizeze cât mai mult posibil riscurile viitoare, ceea ce ar contribui, de asemenea, la reducerea costurilor.
Tehnologia pe care JLR o va folosi se bazează pe un amestec de inteligență artificială, analiză predictivă, învățare automată și intuiție umană „pentru a trasa pe o hartă globală incidente emergente precum dezastre naturale, greve, încălcări ale datelor și probleme de export, alertând JLR cu privire la orice impact potențial asupra lanțului său de aprovizionare”, a declarat JLR.
Lanțurile de aprovizionare, în special pentru vehiculele electrice cu baterii, devin din ce în ce mai complexe, în primul rând din cauza tehnologiei sofisticate pe care se bazează. Bateriile necesită o serie de metale, obținute și produse în diferite părți ale lumii, astfel încât utilizarea unei tehnologii care poate ajuta la navigarea în această rețea complexă ar putea avea și avantaje economice.
Viitorul mobilității
Lanțul de aprovizionare este un domeniu care va beneficia cel mai mult de IA în industria auto, alături de producție și experiența utilizatorului. Tehnologia în sine poate contribui, de asemenea, la creșterea siguranței vehiculelor, oferind în același timp producătorilor de automobile noi oportunități de îmbunătățire a eficienței.
Stellantis, de exemplu, a investit recent în startup-ul Nauto, care utilizează inteligența artificială pentru a contribui la o conducere mai sigură. Sistemul de siguranță al companiei evaluează riscul de comportament al șoferului și riscul rutier extern, această soluție devenind disponibilă în cursul acestui an pentru vehiculele flotei comerciale Stellantis din SUA.
Mulți consideră că viitorul mobilității se va baza pe inteligența artificială. Se preconizează că piața de IA pentru automobile va crește de la 2,6 miliarde de dolari (2,4 miliarde de euro) în 2022 la 9,6 miliarde de dolari până în 2030, datorită cererii consumatorilor și a evoluțiilor tot mai multe.
Oportunitățile pentru AI par promițătoare în sectorul auto. Tehnologia poate contribui la optimizarea și gestionarea sistemelor, la îmbunătățirea lanțurilor de aprovizionare și a gestionării riscurilor, precum și la personalizarea serviciilor de mobilitate. Însă producătorii de automobile, în special în Europa, vor trebui să urmărească îndeaproape modul în care va fi reglementată IA, având în vedere că deasupra capetelor lor se profilează Legea privind IA
Articol preluar: Altavista24