Constructorii de automobile investesc sume uriașe în electrificare, lansând noi modele, construind fabrici și dezvoltând tehnologii pentru a crește performanța vehiculelor electrice (VE). În timp ce îmbunătățirea tehnologiei bateriilor este adesea considerată esențială pentru a spori autonomia și eficiența vehiculelor electrice, există și alte modalități – și poate surprinzătoare – de a obține acest lucru.
Centură termică pregătită pentru piață
Furnizorul german de automobile ZF este una dintre companiile tehnologice dornice să stimuleze eficiența energetică a vehiculelor electrice. Furnizorul a creat o centură de siguranță încălzită pentru a-i ajuta pe șoferi să economisească energia folosită pentru încălzirea mașinii. Cum funcționează? Centura de siguranță are conductori de încălzire țesuți în structura textilă – asemănător cu o pătură electrică.
Așa-numita „centură termică” poate părea un accesoriu extravagant, dar ZF a gândit bine lucrurile. Aceasta susține că sistemul este deosebit de util atunci când temperaturile scad, deoarece poate crește autonomia cu până la 15% prin reducerea energiei necesare pentru încălzirea habitaclului.
În cazul vehiculelor electrice, încălzirea habitaclului consumă multă energie și are un impact direct asupra autonomiei, deoarece sistemele de climatizare sunt alimentate de baterie. În plus, vehiculele electrice cu baterii (BEV) nu au acces la același exces de căldură reziduală utilizabilă ca și modelele cu motor cu ardere internă (ICE).
De asemenea, temperaturile scăzute pot reduce autonomia BEV-urilor cu până la 30%. Acest lucru se datorează în principal faptului că bateriile funcționează cel mai bine între 20 și 40 de grade Celsius. ZF a declarat că centura sa de siguranță pragmatică poate genera temperaturi cuprinse între 36 și 40 de grade Celsius pentru a menține pasagerii la căldură.
Funcția nouă funcționează ca o centură de siguranță convențională, compania sperând să fie acceptată pe scară largă de către consumatori, deoarece poate fi utilizată în producția de serie. ZF colaborează cu grupuri auto importante, care se arată deja interesate de această tehnologie. Într-adevăr, peste câțiva ani, „centura termică” ar putea deveni o soluție obișnuită.
‘Centura termică ZF este pregătită pentru piață și suntem în faza de licitație pentru primele contracte de serie, adică discuțiile [și] testele cu producătorii de echipamente originale sunt în curs de desfășurare. Prin urmare, ne așteptăm ca primele mașini să ajungă pe șosele în următorii doi-trei ani’, a declarat un purtător de cuvânt al ZF pentru Autovista24.
Zgomot și eficiență EV
„Centura termică” a ZF demonstrează perfect modul în care un produs care nu este direct legat de sistemul de propulsie poate contribui la eficiența și autonomia unui vehicul electric. Dar acesta nu este în niciun caz singurul exemplu. Panasonic Automotive vizează, de asemenea, BEV-urile și a dezvăluit un nou sistem audio la CES 2023 de luna trecută.
Furnizorul promite clienților o experiență de ascultare de înaltă calitate cu un consum de energie și o greutate reduse – parametri cheie care pot îmbunătăți autonomia EV. Panasonic a numit sistemul în curs de brevetare ca fiind mai ecologic și mai eficient.
Compania a subliniat că tehnologia sa audio poate spori eficiența vehiculului prin reducerea consumului de energie al sistemului. În cadrul testelor, Panasonic a constatat că sistemul său audio poate reduce consumul de energie cu până la 67%. Acest lucru, la rândul său, ajută la conservarea energiei care poate fi redirecționată pentru a crește autonomia.
În timp ce Panasonic nu a putut dezvălui pentru Autovista24 când va fi disponibilă tehnologia audio pentru vehicule electrice pe o piață mai largă, un purtător de cuvânt a confirmat că firma a primit un interes „fenomenal” din partea clienților. ‘Suntem încântați de faptul că sistemul nostru audio îmbunătățit pentru EV deschide un nou val de proiectare a componentelor vehiculelor bazat pe o eficiență îmbunătățită’, a adăugat purtătorul de cuvânt.
Panasonic vizează un ambalaj și dimensiuni minimaliste, despre care a spus că ajută producătorii să reducă costurile de producție. De asemenea, sistemul audio are nevoie de cabluri de mai puțin calibru, ceea ce vine cu mai multe beneficii. Cântărește mai puțin, ocupă mai puțin spațiu și necesită cantități mai mici de metale, cum ar fi cuprul.
Nu există difuzoare montate pe portiere, care se găsesc în schimb în locații mai centrale pentru a transmite sunetul direct către șofer și pasageri. Panasonic a vizat în mod clar vehiculele electrice cu sistemul său audio inovator, cu scopul de a îmbunătăți aplicațiile specifice BEV, concentrându-se pe spațiu, greutate, putere și costuri.
Progrese software
Furnizorii de software sunt, de asemenea, parte a căutării unei mai mari eficiențe a EV. Qnovo, o companie de software de inteligență a bateriilor, a dezvoltat un sistem de gestionare care se bazează pe analiza predictivă și care poate spori eficiența.
Cofondatorul și directorul general al Qnovo, Nadim Maluf, a declarat pentru Autovista24 că „prin sporirea chimiei bateriei cu algoritmi inteligenți și învățare automată, soluția noastră îmbunătățește performanța bateriei, autonomia EV cu până la 10% și siguranța în toate tipurile de vehicule electrice cu orice tip de baterie litiu-ion”.
Compania a creat o tehnologie care încetinește degradarea bateriei prin optimizarea încărcării. ‘Optimizarea continuă a bateriilor, de la încărcarea rapidă la gestionarea degradării, asigură o durată de viață mai lungă pentru întregul sistem de stocare a energiei’, a adăugat Maluf.
Qnovo furnizează software-ul său celor mai importanți producători de automobile, iar interesul pentru tehnologia sa a crescut din partea producătorilor de automobile din întreaga lume, inclusiv din Europa, a precizat Maluf.
Anvelope și cuplu
Alți furnizori de automobile se concentrează, de asemenea, asupra soluțiilor specifice pentru vehicule electrice, inclusiv compania de tehnologie Continental, cu sediul în Germania.
‘Când vine vorba de electrificare, Continental se află pe banda rapidă’, a declarat un purtător de cuvânt pentru Autovista24. ‘Acest lucru este valabil pentru sistemele de propulsie noi și nu numai, spectrul său de produse extinzându-se de la anvelope inovatoare, la computere de înaltă performanță și ecrane interactive pentru cabina de pilotaj conectată, până la sisteme de frânare inteligente’.
Anvelopele reprezintă un punct central pentru Continental atunci când vine vorba de eficiența EV, deoarece au un impact clar asupra performanței. BEV-urile sunt mai grele decât vehiculele cu motoare cu combustie internă din cauza bateriilor lor grele. Acest lucru exercită o presiune suplimentară asupra anvelopelor, ceea ce duce, de asemenea, la distanțe de frânare mai mari.
Dar mai există un alt motiv pentru care EV-urile beneficiază de anvelope special concepute: cuplul motorului electric. BEV-urile generează un cuplu mult mai mare decât mașinile diesel și pe benzină, ceea ce înseamnă o accelerație mai rapidă. Acest cuplu instantaneu poate crește gradul de uzură. Pe scurt, cerințele privind anvelopele pentru VE diferă.
Anvelopele cu rezistență redusă la rulare ajută la reducerea consumului de energie și la creșterea autonomiei. De asemenea, tehnologia ContiSeal de la Continental poate repara 80% din toate înțepăturile de anvelope, contribuind la eliminarea necesității unei roți de rezervă și la reducerea greutății. Constructorii auto se bazează pe anvelopele pentru vehicule electrice ale companiei, inclusiv Tesla, Polestar, Mercedes-Benz, BYD, Kia și Porsche.
Puterea motorului
Dar nu se poate vorbi despre eficiența vehiculelor electrice fără a menționa motoarele. Infinitum, cu sediul în Texas, a prezentat recent motorul său electric de propulsie și tracțiune cu flux axial de ultimă generație, care poate maximiza autonomia VE pentru vehiculele de pasageri și comerciale.
Cunoscut sub numele de Aircore Mobility, motorul oferă o densitate mare de putere și cuplu. Are numeroase cazuri de utilizare, inclusiv în aviație, marină, construcții, agricultură și aplicații auxiliare.
Compania a declarat pentru Autovista24 că Aircore Mobility va fi disponibil în al doilea trimestru al anului 2023, constructorii auto manifestând un interes deosebit.
‘Infinitum este în discuții cu mai mulți producători de vehicule de pasageri de nivel 1 și de camioane comerciale’, a declarat un purtător de cuvânt, adăugând că Infinitum discută, de asemenea, cu o echipă de curse electrice și cu un furnizor de energie electrică.
Motorul înlocuiește statoarele grele din fier înfășurat în cupru, care se găsesc de obicei într-un motor, cu un omolog mai ușor – un stator din plăci cu circuite imprimate (PCB). Infinitum a declarat că motorul său este mai fiabil decât unul convențional. De asemenea, este cu 10% mai eficient, cu 50% mai mic și mai ușor și necesită cu 66% mai puțin cupru.
Principalul avantaj al statorului PCB este că sporește eficiența, reducând în același timp pierderile mecanice, precum și zgomotul și vibrațiile. Compania a mai spus că motorul poate atinge o densitate de curent de până la cinci ori mai mare decât un motor convențional, răcit cu lichid.
‘Infinitum este un pionier al unei noi abordări în domeniul răcirii cu lichid pentru a spori densitatea de putere a motoarelor sale’, a declarat purtătorul de cuvânt. Acesta folosește o metodă de răcire cu lichid care permite ca lichidul de răcire să fie în contact direct cu statorul. Astfel, căldura este atenuată pe o suprafață mai mare și se prelungește durata de viață.
Căutarea eficienței vehiculelor electrice are mai multe fațete, iar noile tehnologii pot contribui la îmbunătățirea autonomiei și la prelungirea duratei de viață a unui vehicul. Având în vedere că producătorii de automobile cheltuiesc miliarde de dolari pentru electrificare, îmbunătățirea performanțelor EV este esențială, indiferent cât de mici sau mari sunt câștigurile.
Articol preluat: Autovista24