Fernando Alonso a fost primul pilot din 2022 care a primit o penalizare de motor, pornind de pe ultima poziție a grilei de start în cursa de acasă, înainte ca Charles Leclerc și Yuki Tsunoda să devină cei mai recenți retrogradați în Canada.
În esență, piloților li se permit trei motoare pe sezon – fiecare trebuind să dureze aproximativ opt weekenduri – dar este puțin mai complicat decât atât…
Care sunt componentele unității de putere F1?
Să începem prin a examina unitatea de propulsie F1 și diferitele sale componente. Această generație de unități de propulsie din Formula 1 este formată din șapte elemente, iar piloții au voie să folosească doar un anumit număr din fiecare element al unității de propulsie înainte de a primi penalizări pe grilă.
Atunci când un element al unității de propulsie este luat, acesta devine parte a unui „grup” – piesele din acel grup pot fi schimbate fără penalizare.
Aceste elemente de unitate de putere și alocările lor sunt următoarele:
2022 Alocarea componentelor unității de putere
COMPONENTA | ALOCARE |
---|---|
Internal combustion engine (ICE) | 3 |
Motor generator units-heat (MGU-H) | 3 |
Motor generator units-kinetic (MGU-K) | 3 |
Turbocharger | 3 |
Energy store (ES) | 2 |
Control electronics (CE) | 2 |
Exhaust | 8 |
Internal combustion engine (ICE) – Motor cu combustie internă
Motor generator units-heat (MGU-H) – Unități generatoare de motor – căldură
Motor generator units-kinetic (MGU-K) – Unități generatoare de motoare cinetice
Turbocharger – Unități Turbo
Energy store (ES) – Stocare energie
Control electronics (CE) – Electronică de control
Exhaust – Evacuări
În cazul unui sistem de evacuare, există patru elemente care alcătuiesc un sistem de evacuare: partea dreaptă primară, partea stângă primară, partea stângă secundară și partea dreaptă secundară. Fiecare conducător auto are dreptul la opt din fiecare element de evacuare. Foarte des, aceste elemente vor fi schimbate după ce un șofer are un accident. Mass-media și echipele primesc documente de la FIA care detaliază ce piese au fost schimbate, dacă este cazul, înainte de sesiunile de F1.
În cazul în care un pilot apare pentru mai mulți concurenți, FIA precizează că acesta va fi „considerat ca fiind pilotul inițial în scopul evaluării utilizării unității de putere” – pilotul înlocuitor moștenește numărul de componente ale unității de putere. Aceeași regulă se aplică și în cazul cutiilor de viteze.
Cum se acordă penalizările pentru motoare în F1?
Așadar, ați depășit alocarea unei piese de motor. Acum este momentul ca FIA să vă aplice temutele penalizări pe grilă. Acum este simplu, deși în urmă cu câțiva ani piloții puteau acumula penalizări uriașe pentru un Mare Premiu. Jenson Button deține recordul, cu o penalizare de 70 de locuri pe grilă pentru Marele Premiu al Mexicului din 2015.
Penalizările sunt acordate în felul următor:
- Prima dată când este folosit un element suplimentar, pilotul primește o penalizare de 10 locuri pe grilă.
- La următoarea utilizare a unui element suplimentar, pilotul primește o penalizare de cinci locuri pe grilă.
- În cazul în care un pilot suferă o penalizare care depășește 15 locuri pe grilă, acesta va trebui să pornească în cursă din spate.
Performanța din calificări contează în continuare – dacă mai mulți piloți se confruntă cu aceleași penalizări pe grilă, atunci calificările decid ordinea în care vor pleca. Astfel, în Canada, anul acesta, Charles Leclerc a pornit de pe locul 19 – după ce a trecut în Q2 – în timp ce Yuki Tsunoda, care a fost penalizat în mod similar, a pornit de pe locul 20, după ce nu a reușit să treacă de Q1.
Cum sunt acordate penalizările pentru cutia de viteze în F1?
Dar stați puțin, mai este ceva. Conducătorii auto sunt, de asemenea, limitați în ceea ce privește numărul de componente cu număr restricționat (RNC) pe care le pot utiliza în timpul unui campionat. RNC-urile, care sunt componente care alcătuiesc cutia de viteze, și alocările acestora sunt enumerate mai jos:
2022 Alocarea RNC-urilor
COMPONENTA | ALOCARE IN SEZON 2022 |
---|---|
Cutia de viteze cutie și casetă | 4 |
Transmisia cutiei de viteze, componentele schimbătorului de viteze și componentele auxiliare | 4 |
Echipele au la dispoziție un „pool” de patru cutii de viteze pentru cele 22 de curse din sezonul 2022, ceea ce înseamnă că le pot schimba fără a fi penalizate. Doar atunci când un pilot își depășește alocarea oricăreia dintre piesele de mai sus primește o penalizare pe grilă pentru Marele Premiu din weekend.
Penalizarea pentru depășirea alocării oricăreia dintre cele două componente ale cutiei de viteze enumerate mai sus este de cinci locuri, ceea ce înseamnă că piloții pot primi o penalizare de 10 locuri pentru depășirea alocării pentru cutia de viteze. În acest caz, ar putea merita să înlocuiască și motorul și să ia startul din spatele grilei.
Cutiile de viteze pot fi întreținute sau reparate între evenimente, dacă FIA aprobă, dar modificările „semnificative” ale pieselor au nevoie de permisiunea expresă a FIA.
Concurenții pot utiliza un ansamblu de cutie de viteze în afara alocării RNC în patru ocazii pe parcursul campionatului, în timpul FP1 și/sau FP2.
Când merită să iei o penalizare pe grilă?
Penalizările pe grilă sunt uneori luate din necesitate: dacă o echipă se teme că pilotul său ar putea să nu termine următoarea cursă – fie din cauza unui accident într-un eveniment anterior, fie din cauza faptului că motorul a ajuns la finalul duratei de viață – atunci își poate asuma această pedeapsă.
Echipele își planifică, de asemenea, alocările de motoare pentru sezon, ceea ce înseamnă că vor încerca să ia penalizări pe grilă pentru evenimentele în care consideră că depășirile sunt mai ușoare, pentru a oferi șanse de luptă pilotului lor de la coada grilei. Mai degrabă ai prefera să iei o penalizare în Brazilia, așa cum a făcut Lewis Hamilton în 2021, decât la Monaco.
Cum aplică FIA alocarea motoarelor și a cutiilor de viteze?
FIA consideră că oricare dintre elementele grupului motopropulsor a fost „utilizat” atunci când transponderul de cronometrare al mașinii a arătat că aceasta a părăsit linia de boxe.
Fiecare componentă a grupului motopropulsor este „sigilată” de FIA pentru a se asigura că nu poate fi reconstruită sau înlocuită, în timp ce elementele de evacuare sunt marcate în mod clar, iar cutiile de viteze primesc, de asemenea, numere unice de identificare și de piese și sunt plasate în containere speciale pentru a fi „sigilate” între evenimente.
Sigiliile pot fi îndepărtate doar atunci când FIA spune acest lucru, deci pentru reparații sau modificări aprobate – care sunt înregistrate pe larg de FIA – sau în ferestrele prestabilite în jurul antrenamentelor libere, calificărilor, Sprintului și Marelui Premiu.
Aceste reguli rămân neschimbate pentru sezonul 2023, citește aici 10 reguli care s-au schimbat pentru sezonul de formula 1 2023.