În 2022, volumul tranzacțiilor cu mașini de ocazie a slăbit mai mult decât cel al înmatriculărilor de mașini noi pe patru dintre cele cinci mari piețe europene, explică Neil King, senior data journalist la Autovista24.
Piețele de mașini de ocazie din Franța, Germania, Italia, Spania și Regatul Unit au înregistrat toate o contracție anuală în 2022. Franța și Germania au suportat cele mai pronunțate scăderi și chiar și piața mașinilor de ocazie din Regatul Unit a slăbit mai mult decât piața mașinilor noi – în ciuda faptului că a înregistrat o creștere de 5,1% în primul trimestru.
Excepție a făcut Italia, unde înmatriculările de mașini noi s-au contractat mai mult decât tranzacțiile cu mașini de ocazie anul trecut. Cu toate acestea, cele cinci mari piețe europene de mașini uzate au înregistrat o scădere medie de 9,9%, ceea ce reprezintă mai mult decât dublul scăderii medii de 4,8% a piețelor de mașini noi – exact așa cum a prezis Autovista Group.
Reducerea deficitului de ofertă
Piețele de mașini second-hand continuă să fie afectate de oferta slabă cauzată de întârzierile de livrare a mașinilor noi, dar dau semne de îmbunătățire în ciuda crizei costului vieții. Datele oficiale pentru luna ianuarie arată o creștere anuală a volumului tranzacțiilor cu mașini de ocazie în Germania, Italia și Spania. Franța a contrazis tendința de creștere luna trecută, dar scăderea de 6,9% a fost mult mai puțin severă decât contracția de 13,5% înregistrată în întregul an 2022.
Cu toate acestea, piețele de mașini noi se extind mai rapid, cu excepția Germaniei, deoarece stimulentele mai mici pentru vehiculele electrice (EV) au tras înmatriculările mai departe din ianuarie până la sfârșitul anului 2022. Atenuarea ofertei insuficiente și provocările economice actuale ar avea în mod normal un impact negativ asupra cererii de mașini de ocazie și a valorilor reziduale (VR). Cu toate acestea, cea mai recentă actualizare lunară a pieței (MMU) realizată de Autovista24 confirmă faptul că valorile mașinilor second-hand de trei ani, reprezentate ca procent reținut din prețul de listă inițial (%RV), se mențin, deoarece oferta insuficientă rămâne un factor critic.
Deși există motive pentru un optimism economic prudent, creșterea inflației și a ratelor dobânzilor va reduce nu numai cererea de bază pentru mașinile noi, ci și pentru modelele de ocazie, deoarece bugetele gospodăriilor sunt reduse. Cu toate acestea, pe lângă provocările actuale legate de oferta de automobile noi, pandemia COVID-19 a deraiat semnificativ piața europeană de automobile noi începând cu martie 2020. Acest lucru va reduce volumul de mașini scoase din uz după trei ani.
Astfel, se așteaptă ca oferta insuficientă pe piața mașinilor de ocazie să persiste, ceea ce va compensa scăderea cererii. În consecință, Autovista Group preconizează că %RV nu va scădea semnificativ pe piețele europene în 2023 și 2024.
Scăderi cu două cifre
Piața franceză a mașinilor de ocazie s-a contractat cu 13,5% de la an la an în 2022, cu puțin peste 5,2 milioane de tranzacții, potrivit AAA Data. Acest lucru marchează o ușoară îmbunătățire față de declinul de 13,8% de la an la an din primele trei trimestre, dar mult mai mare decât scăderea de 7,8% a pieței de mașini noi. Nici în ianuarie nu s-a înregistrat o îmbunătățire, AAA Data raportând un declin de 6,9% în această lună.
‘Pentru vehiculele second-hand cu o vechime mai mică de cinci ani (30% din piața mașinilor de ocazie), criza devine acută, segmentul scăzând cu încă 11%. Situația este structurală în măsura în care lipsa de disponibilitate a vehiculelor second-hand recente este clar corelată cu lipsa de disponibilitate pe piața vehiculelor noi. În plus, prețurile în creștere îi țin departe pe unii cumpărători, fapt accentuat și de inflația de câteva luni’, a comentat furnizorul de date.
Comparativ cu anul 2021, piața de mașini second-hand din Germania s-a contractat cu 15,8% anul trecut, cu 5,64 milioane de tranzacții. Piața autoturismelor noi din această țară s-a descurcat mult mai bine, înregistrând o creștere de 1,1%, arată cifrele KBA. Dar lucrurile s-au schimbat în ianuarie, cu tranzacții de mașini uzate în creștere cu 4% și înmatriculări de mașini noi în scădere cu 2,6%.
Între timp, Societatea Producătorilor și Comercianților de Automobile din Marea Britanie (SMMT) raportează că aproape 6,9 milioane de mașini uzate au schimbat mâinile în cursul anului 2022, în scădere cu 8,5% față de anul precedent. Acest lucru marchează o redresare în curs de desfășurare, în condițiile în care volumul tranzacțiilor a scăzut cu 9,7% în primele trei trimestre, după ce a scăzut cu 18,8% în trimestru.
‘Scăderea din T4 se temperează la 4,3%, cu o creștere de 0,8% în decembrie, indicând o revenire în 2023, pe măsură ce îmbunătățirea pieței de mașini noi adaugă stocuri’, a precizat asociația. Piața autoturismelor noi din Marea Britanie a avut și mai multe dificultăți în 2022. Cu toate acestea, creșterea de la an la an începând cu luna august înseamnă că au existat cu doar 2% mai puține înmatriculări decât în 2021.
Reziliența comparativă
În Italia, asociația de profil ANFIA a raportat că 3,74 milioane de mașini second-hand și-au schimbat proprietarul în 2022, ceea ce echivalează cu o scădere de 6,3% de la un an la altul. Acest lucru s-a îmbunătățit față de contracția de 8,3% din primele trei trimestre ale anului trecut, iar tranzacțiile cu mașini de ocazie au câștigat 13,1% luna trecută.
Între timp, înmatriculările de mașini noi din Italia au suportat anul trecut cel mai mare declin dintre cele cinci mari piețe europene. Volumele s-au prăbușit cu 9,7%, deși acest lucru a fost semnificativ mai bun decât declinul cumulat de 16,3% din primele trei trimestre ale anului 2022.
Numărul tranzacțiilor cu mașini de ocazie din Spania a scăzut anul trecut cu 5,6%, o scădere relativ rezistentă, până la mai puțin de 1,9 milioane de unități, potrivit asociației de dealeri GANVAM. Cu toate acestea, piața a slăbit în comparație cu scăderile respective de 5% în primele trei trimestre și de 4,5% în primul semestru. Între timp, piața autoturismelor noi din țară s-a îmbunătățit lent și a suferit ceva mai puțin, contractându-se cu 5,4%.
Piața spaniolă a mașinilor de ocazie a început anul 2023 în mod pozitiv, înregistrând o creștere de 1,8% de la an la an în ianuarie. Cu toate acestea, acest lucru pălește în comparație cu creșterea de 51,4% a pieței de mașini noi și este „încă cu 17,1% sub nivelul de dinaintea pandemiei”, potrivit GANVAM.
Sursa: Autovista